Från Nassa till Rödlöga

Söndagen den 19 Juli 2009

Väderprognosen lovade regn, hård vind och åska. Trots dessa prognoser har vi haft en bra dag utan en droppe regn. Vi fick lämna det vackra Nassa skärgård för att segla mot pärlan  Rödlöga. Vi hade fin vind och gick i ca 5 knop. Väl i Rödlöga hittade vi en naturhamn i den  sk suezkanalen med höga klippor som ev skydd mot åska. En lång skogspromenad på en stig tog oss över ön till handelsboden och ångbåtsbryggan. Ja dt var dags för Marie att lämna Strulan för att återvända till verkligheten och för oss att proviantera. Rödlöga kan bäst beskrivas som ett pittoreskt litet samhälle med röda stugor på små kobbar. Lätt ayy bli föräslkad i en sådan här plats. Annelie hittade ett sommarhus som hon tyckde att vi kunde köpa. Vi får väl se. Det finns många fina ställen , en del med bättre kommunikationer , men kankse inget mysigare. När Marie lämnat oss gick vi tillbaka genom skogen för att bada och ta ett glas vin i sittbrunnen. Inte fel att bara vara ensamma Jag och Annelie. Imorgon bär det av emot Söderöra eller ev. Furusund. Vilma är på väg att ansluta sig. Vi får se vad som kan passa bäst i det väder som morgondagen har att erbjuda.

Äntligen mot Nassa Skärgård

Lördagen den 18 Juli 2009

Maries premiär på Strulan var en god segling i 5-6 m/s i från Långvik  mot pärlan Stora Nassa. Rakt österut mot Estland. 9 Distans och 3 timmar senare anlände vi till vår härligaste naturhamn på St Nassa. Naturen påminner pm Bohuslän.Vi lade till i en fantastisk vik och tråklade i oss igenom smala gångar mellan grynnor.   Ännu en gång kan vi konstatera att vi hittat en paradisvik. Vi valde att stanna trots att SMHI hotar med sämre väder imorgon. HÄR ÄR HELT ENKELT FANTASTISKT. Vi badade , grillade , drack vin och fotade underbara kort.  Dessa bjuds er trogna läsa när Internetuppkopplingen är bättre. Nu är det kväll och vinden viner. Vi hoppas att SMHI har fel och att vi har bra seglingsväder imorgon. Vi går då mot Rödlöga.
Tack och godnatt !!!

Vi går mot Möja.

Fredagen 17 Juli 2009

Vi gick efter frukost genom Sandhamns fjärden till Kanholmsfjärden och inomskärs segling mot Möja. Vi skulle träffa Marie. Hon har beslutat sig för att ta Vaxholmsbåten ut till Möja för att ansluta sig till oss. för några dagars segling. Vi valde att gå till Möjas norra udde och in i Långvikshamn för att möta upp. Pä vägen i inoppet till Möja fich vi ett vindvrid på 180 grader så vi gick från plattläns till kryss på 1 min .. Inte så ofta det händer. Väl i Långvik så hade vi en underbar kväll med fint väder , solnedgång, bad och grill. En underbar kväll och kul med sällskap. :).

Vi öaddar upp bilder när vi har bättre uppkoppling ...

En dag i Sandhamn

Torsdagen den 15 Juli

Vi startade dagen ambitiöst, Innan frukost tog vi passbåten från Lökholmen till Sandhamn. Där snörde vi på oss jogging dojjorna och sprang en sigtseeing tur runt ön. Ön var fantastiskt vacker fylld med vackra hus turister och ärrade seglare. Efter joggingturen badade vi vid en vit sandstrand. Vi tog oss tillbaks till Sandhamn och avbjöt en god lunch på Sanhamns Värdshus. Efter lunch så kollade vi i Sandhamns alla butiker och sedan tittade vi på alla antika båtar som prydde hamnen. Vilket jobb de lägger ner på sina båtar ... Vi tog oss tillbaks till Lökholmen pch putsade febrilt på Strulan.. Hon blev vit och fin .. Kanks inte lika vacker som alla dyrgriparna i hamnen, men hon är vår båt och skänker oss mycket njutning så vi måste ge igen lite till henne..Vi avslutade dagen i skärgården mysigastre vedbastu o ett dopp ... Hej hopp !!

Sälar och Sandhamn

Onsdagen den 14 Juli 2009.

Vi vaknade kl 7.00, tog ett morgondopp och drog direkt från Boskapsön. Varför kan man fråga ?? - Inte ett moln på himlen och vi var i ytterskärgård. Frukosten fick vänta. Vi ville ut. Vi gick för motor dels för att komma mot vinden tll sthlm skärgårds säluddar och dels för att generera ström till batterierna. Efter mycket spanande fick vi valuta för allt span. Vid halv 10 tiden såg vi sälarna!! längst ut på en ensam kobbe. När vi jippade och närmade oss för att  ta närbilder så fegade dom ur o drog. .. Efter denna UNDERBARA stund seglade vi i undanvind 21 distans till Sandhamn utanför skärgården. Ren o skär havssegling. Bästa seglingsdagen i mitt liv. Kändes kanon att navigera in från havet mot Sandhamn med alla minnena i bagaget och en navigering som gjorde att vi vågade tjära alla grynnor. Vi missade inte en meter :). Väl i inloppet så möttes vi av en windsurfingregatta.Kul att se att sporten ..LEVER,  Vi ankrade upp i Lökholmen flera timmar innan vår urspungsplan, vi grillade, drack vin och mös sedan avskutade vi kvällen med en vedbastu, några pilsner o nakenbad i havet. En av de bästa dagarna i mitt/vårt liv.

Strulans skönhetsbehandling

Tisdagen 14 Juli 2009

Vi vaknade vid 9 tiden och det duggregnade lite och NOLL vind, Så vi tog det lugnt och badade lite så snart regnet upphörde.  Vid halv tolv tiden så kom vinden och solen. Vi halade upp de vita dukarna och slörade mot Ornöi 5-6 m/s och strålande sol. En PERFEKT segling. Där bunkrade vi upp diesel, mat och putsade på strulan medan några moln drog förbi. Annelie fixade köttbullar o tomatmacka. Smakade kanon tillsammans med en kall öl.  Vid 17 tiden var vi klara och drog vidare, med dagens andra kanonsegling i sol och undanvind, norrut till Boskapsön. strax söder om Nämdö. Annelie lär sig snabbt att segla. Vi natthärbärgar alldeles invid en sälkoloni. Imorgon skall vi på säljakt.

Utomskärssegling är underbart

Måndagen 13 Juli.

Vi lättade ankar från Nåttarö efter frukost och hade väl planer på att gå till Ornös norra udde. Värdet var fantastiskt 4-5 m/s strålande sol och undanvind hela tiden. Vad mer kan vi begära. Autopiloten på och vi skvalpade sakta framåt i 3-4 knop medan brännan stärktes och Hasse badade hängandes i en tamp bakom båten.Vi soltorkade på fördäck med fötterna upp mot förseglet, tog ett glas vin, medan autopiloten gjorde jobbet. Snart drog vi ner ambitionerna och ankrade efter lunch på ön Stabbo. En alldeles öde ö i ytterskärgården. Vi gjorde hela ön by foot och avslutade med repklättring !! Allt man kan säga är: - Sverige är fantastiskt ! Allemansrätten ger oss möjlighet att avnjuta det vackaste som finns .. alldeles allena under guds blåa himmel och i ljuset av solens värmande strålar och ett skummande hav. Efter att Annelie vant sig vid ytterskärgården kanske vi först går ut emot  Huvudskär imorgon för att sedan segla vidare mot Nämndö. Vi kollar väderleken och tar ett beslut imorgon. Under morgondagen  kanske vi får besök av våra vänner  Monje och Ragna. När vi talade med dem i telefon vid lunchtid regnade det i Stockholm och de var sugna på att hänga på "strulan tour" en dag. Vi har knappt sett moln så vi kan förstå varför. Nu läser min älskling dagstidningen i sittbrunnen inlindad i filtar..Nåväl den är väl några dagar gammal.. Men i "vår semester värld" har tiden inte samma betydelse. För oss är gamla nyheter också nyheter!
Hasse o Annelie mitt i guds härliga natur måndagen 13 juli 2009.

Nåttarö --- Ett till av jordens paradis ---

Söndagen den 12 Juli

Dagen började med moln och kalla vindar. Vi bestämde oss för att anlägga bryggan och lämna vår sandstrand. Fam Forsman fick problem med ankarlinan och fastnade i flera ankarlinor och alla vi i hamnen hjäptes åt att lossa .. Tack alla ni som hjälpte till. Vi hoppas på att träffa Fam Forsman snart igen..Under lossningsarbetet så kom solen och värmen tillbaka igen. Annelie och jag tog en löprunda och utrforskade ön från norr till söder. Vi hittade fantastiska klippor på öns södra sida alldeles i sin ensamhet låg de där mjuka av inlandsisen och värmda av solen och väntade på oss. UNDERBART !!  På vår hemväg köpte vi sallad och en bira och vi myste och dinerade på sandstranden vid ångbåtsbryggan. Vi tittade på varandra och sade att livet är underbart att leva...
På vär väg mot båten bestämde vi oss för att ta en bastu. Väl där så insåg vi att vi hade bokat öns vackraste ställe .. helt ensamma. egen sandstrand . bastu och kalla öl...Innan vi tills slut gick ombord på strulan så avnjöt vi landsorts färsköl och en cider på öns enda och absolut bästa krog
Vi hälsar att detta är en av de bästa dagarna i vårt liv.

Tuff Segling

Lördagen den 11 Juli 2009

Vi anlände till Nynäshamn vid 12 tiden. Vi lastade snabbt båten och gav oss iväg. Vädret var soligt och vinden stark. Mellan 8-10 m/s och pinkryss mot Nåttarö.  Seglingen var tuff och det tog flera timmar att kryssa de få distanden till Nåttarö. Annelie och jag  var kalla och trötta när vi anlände till naturhamnen. Vi hade god hjälp av GPS när vi gick in i hamn. Tack för den presenten. Familjen Forsman hade inbjudit till att fira min 50 års dag lite i efterhand och låg för ankar i sin Storebro båt med väl kyld champange när vi anlände hamnen. Nåttarö är en fanatasisk plats. En av de få öarna i sthlm skärgård med vita sandstränder och strålande sol ... trots att meterologerna lovar regn.
Kvällen var 5 stjärnig med champange och solnedång och ett avslutande invasionsförsök mot Finland i vår gummijolle Aj aj vad fin skumpa kan toka till det.

Semestern med Strulan 2009

Fredagen den 10 Juli 2009

Vädetutsikterna är kanske inte så goda men Annelie och jag har ändå gott hopp om att få en fin semester. Vi hoppas kunna vara ute i minst 2 v kankse några dagar till. Vi får se hur det blir med födelsedagar, väder och seglarintresse från barnen. Vi Har vår båt strulan liggande i Nynäshamn i väntan på först etappen i morgon, Lördag 11 juli 2009.
Idag har vi endast en dag kvar tills det bär iväg och dagen fylls med planering,. Vad skall vi ha med oss?  Behöver vi extra regnkläder?  Vad kommer hålla sig i kylen?
Vi hoppas på att få besök av våra barn och vänner under resan. Det är lätt att ansluta sig via vaxholmsbåtarna. Blir det ont om sovplatser i båten finns det alltid möjlighet att ta med sig tält. I kväll skall vi fira Anneli's mamma Kerstin som fyller 63 år sedan bär det av.
Vår första etapp på semestern går till Nåttarö. Det skall finnas vackra klippor och fina stränder. I morgon hoppas vi att träffa Fam Forsman på Nåttarö och ha öite trevligt tillsammans. Allt kommer att att gå jättebra då  Annelie kom hem igår med en grön och fin klotgrill. Tänk va bra det kan bli =).

Detta är en bild av Annelie när hon myser på fjrodkanten i Kristiansund för någon vecka sedan